Amit a barbároknak nem sikerült lerombolniuk, azt Demszky Gábor még tönkreteheti – véli Bús Balázs, Óbuda polgármestere. Az új fővárosi teherforgalmi stratégia a már amúgy is elviselhetetlenül zsúfolt, római kori emlékekkel szegélyezett Szentendrei útra terelné a városon áthaladó nemzetközi kamionforgalmat.
– Augusztus 12-étől ismét Sziget. Az elmúlt hetek hírei alapján mintha a III. kerület kibékült volna a zenei fesztivállal, míg a főváros összeveszett velük.
– Én is így látom. A Sziget komoly hírnevet hoz az országnak, de a kerületnek is van haszna belőle: a fiatalok fogyasztanak, megnézik az óbudai emlékeket, s talán valamikor vissza is térnek. A zaj kérdésében folyamatos az együttműködés: ha gond volt, eddig is büntettünk. A parkolás és a közlekedés problémájára viszont nem találtunk megoldást. Már tavaly is kértem a főpolgármestert, hogy csak úgy adjon engedélyt egy ilyen rendezvényre, ha gondoskodik a parkolásról is. A látogatók beállnak a kaszásdűlői lakótelepre egy hétre, aki meg hazajön a munkából, tilosban kénytelen parkolni, és ő kapja a büntetést.
– A főváros idén pénzt akart kérni a Sziget Kft.-től a területhasználatért.
– Nem értem, miért most merült ez fel, miért nem tíz évvel ezelőtt. Ésszerű felvetés, hogy ha valaki igénybe vesz egy helyszínt, és abból nyeresége van, akkor a területbe is forgasson vissza. Ha a fővárosnak a fesztiválból bevétele lesz, akkor jó lenne, ha azt a katasztrofális állapotban lévő sziget fejlesztésére fordítaná. Mi a szervezőkkel megállapodtunk, hogy a sziget kerületi tulajdonban lévő részén futókört alakítanak ki, padokat és szemeteseket állítanak, megoldják a közvilágítást. Arra törekszünk, hogy lássák a kerületiek: a Sziget fesztivál elviseléséért cserébe kapnak is valamit.
– Annyira jó lett a Sziget Kft.-vel való kapcsolat, hogy idén már ők szervezik az Óbudai nyár programját is?
– Az eddig ezt a rendezvényt lebonyolító Óbudai Társaskörnek idén új vezetője lesz, ezért kerestünk egy profi céget, amelyik ebben az átmeneti időszakban meg tudja szervezni a programot. Már tavaly is ők alakították a kertmozi kínálatát.
– Idén viszont más újdonság is van: a Sziámi, meg A kutya vacsorája együttes koncertezik a Zichy-kastély kertjében. Hogyan tud egyensúlyozni a nyugalomra vágyó, konzervatívabb óbudai polgárok és a megszólítandó fiatalok között?
– Idáig nem tartozott ilyen típusú program az Óbudai nyár profiljába, de úgy gondolom, erre is szükség van. Sok fiatal él a lakótelepeken, akik nem tudják megfizetni a Sziget fesztivált, se más rendezvényeket. Arra pedig figyeltünk, hogy egy program se tartson tovább este 9-10 óránál. Nyár végén összegezzük a tapasztalatokat.
– A Hajógyári-szigeten hatalmas beruházással Las Vegas típusú kaszinóváros épül. Vagy rekreációs terület wellnesszel? Örüljünk vagy sírjunk az Álomsziget miatt?
– Is-is. Ez lesz a főváros legnagyobb projektje az elkövetkezendő időszakban, több mint 400 milliárdos beruházás valósul meg: a Las Vegas-i részek mellett terveznek konferenciaturizmusra, wellnessre alkalmas épületeket is. Nem lesz zárt a terület, bizonyos mértékben a kerületiek megelégedésére is szolgál majd. Arra nem akarok kitérni, hogy került az ingatlan a befektetők tulajdonába. Sokszor elmondtam: törvénytelennek tartom az ügyletet. De köttetett egy háromoldalú városfejlesztési megállapodás a beruházók, a főváros és a kerület között, aminek értelmében több mint 15 milliárdos közlekedésfejlesztés valósul meg, a sziget északi részén pedig több mint 300 millió forintos beruházást kell végrehajtaniuk.
– A most megépült M0-s hídról éles vita alakult ki Demszky Gábor főpolgármester és Tarlós István, Óbuda korábbi polgármestere között: ki a felelős, hogy a híd nem vezet sehova?
– Mi mindig is azt mondtuk, hogy két hídra van szükség, az aquincumira és az M0-sra, és mindkettőre úgy, hogy a 10-es és a 11-es út össze legyen kötve mind a két híd magasságában. Az M0-s ugyanolyan városi híd lesz, mint a többi, hiszen a nyomvonalát a 70-es években rögzítették: azóta benépesült az agglomeráció. Indokolatlannak tartom, hogy az óbudaiakat sújtsák azért, mert az állam évtizedeket késve, rossz helyre építkezik. Az új fővárosi teherforgalmi stratégia például a római kori emlékekkel szegélyezett Szentendrei útra terelné a Budapesten áthaladó teherforgalmat: ha a barbároknak nem sikerült az aquaeductust lerombolni, akkor talán Demszky Gábornak sikerülni fog. A főváros tizennyolc évig semmit sem tett Észak-Buda közlekedésének fejlesztéséért.
– Az M0-s jövőbeni nyomvonala a kerületnek megfelelő?
– Azt a megoldást támogatjuk, amelyik északabbra, egy alagútban vezetné el a forgalmat. Ez az agglomerációs településeknek is elfogadható. Azon már lehet vitatkozni, hogy az M0-st be kell-e zárni, és ha igen, milyen forgalmat lehet erre a szakaszra engedni. Szerintünk a tranzitforgalomnak délről kell a várost megkerülni, a környezetileg érzékeny területek érintése nélkül.
– Jó hír is van: a Hajógyári-szigeten éjjelenként megrendezett illegális gyorsulási versenyek már nem zavarják a kerület nyugalmát.
– Számtalanszor kértük a fővárost mint tulajdonost, hogy a szigeten építsenek szűkítőket, amelyek megakadályozzák ezt a fajta versenyt. Egyéves huzavona után úgy döntöttünk, hogy megcsináljuk mi, saját költségünkre. Kihelyeztük a kútgyűrűket, és véget vetettünk az ámokfutásnak.
– Más kerületek után önök is rendelettel szabályozták, hogy este tíz óra után nem lehet szeszes italt vásárolni.
– Sok panasz érkezett, főleg a lakótelepen élőktől, hogy az éjjelnappali boltok előtt italozók miatt nem tudnak pihenni a lakók, ezért döntött így a javaslatomról egyhangúlag a képviselő-testület.
– A Fő téri városháza előtt még régi postaláda van…
– És marad is. A hagyományos, történelmi városrészeken nem adunk engedélyt a cserére.
Megjelent a Heti Válaszban