busbalazs.hu

Fejlesztés és leépítés

– A tavaszi árvizek mindig komoly veszélyforrást jelentenek az óbudai partszakasz épületei, közművei számára. Ön már Tarlós István alpolgármestereként lépéseket tett a védmű megépítése érdekében. Hol tart most a beruházás?

A tavalyi évben a javaslatomra a Római-parti gát kérdése a fővárosi fejlesztések prioritását meghatározó Mag program része lett. Azt szeretnénk, ha ez a Gázgyár néven ismertté vált másik óbudai projektet megelőzné a listán. Két kérdésre kell választ adnia a Fővárosi Önkormányzatnak. Az egyik, hogy pontosan hol húzódjon ez a védmű, a másik, hogy milyen technikai formában valósuljon meg. Az óbudai civil szervezetekkel közösen, mi a mobil-gát megépítését szorgalmazzuk. A meteorológiai előrejelzések alapján látható, hogy az időjárás egyre szélsőségesebb, komolyabb árvizekkel kell számolni a jövőben.

– Az, hogy a Podmaniczky terv utal az óbudai gátszakasz fejlesztésére, vajon mire garancia, hiszen a gát építését finanszírozó Fővárosi Önkormányzat a legfrissebb hírek szerint már 13 milliárd forinttal kevesebb állami forrásra számíthat.

Minden szervezet, mely költségvetést készít, fel kell állítson egy fontossági sorrendet. Mivel az említett gát hiánya emberéleteket is követelhet. Nem lehet kérdés, a Csillaghegyen és a Római-parton élő emberek megvédése. Ami pedig a pénzügyi részét érinti a kérdésnek, nos azt hiszem, egy 400 milliárdos költségvetésű gazdálkodó szervezet kell, hogy találjon ilyen fontos feladatra 1,4 milliárd forintot. Ennyi ugyanis az építésre lehívható uniós pályázathoz szükséges önrész.

– Elmozdulás látszik az M0-ás körgyűrű holtpontra jutott vitájában is. Minek köszönhető ez?

Szerencsések vagyunk, mert számos civil szervezet segíti a munkánkat. Az Óbor-kör Egyesület maga járt utána és készített gyomvonal változatot, mely már közelebb áll az önkormányzat által korábban határozataiban megfogalmazott elképzeléseihez.

– Ugyanakkor az építkezés 2014 előtt nem fejeződik be. Mivel bíztatja a békásmegyerieket?

Észak Buda közlekedése teljesen ellehetetlenült. A Főváros részéről semmiféle közlekedésfejlesztés nem történt az elmúlt 16 évben, mely a zsúfoltságot enyhítette volna. Látható tehát, hogy halaszthatatlan a két Duna-híd megépítése, illetve a 10-es és 11-es főút összekötése. Ha 2008-ban átadják a Megyeri hidat, akkor még nagyobb forgalomterheléssel kell Óbudának megküzdenie. Éppen ezért minél előbb meg kell találni az M0-ás továbbépítésének nyomvonalát. A békásmegyeriek érdekében ezt a nyomvonalat minél északabbra kell húzni és csak az alagútban futó útpálya számunkra az elfogadható megoldás. A lakosságot érintő légszennyezés minimalizálásáért áramlástani vizsgálatokat szorgalmazunk.

– A Margit kórházat is érinti a tervezett egészségügyi reform. A szaktárcával milyen egyeztetések folynak az ügyben?

Aggódva figyeljük már egy ideje az Egészségügyi Minisztérium és a Főváros formálódó álláspontját. A jelenlegi javaslat olyan ágyszám csökkenést irányoz elő a belgyógyászaton, aminek következtében a kórház a betegforgalmának 30 %-át nem tudná ellátni. Ezért arra kérjük a Regionális Egyeztető Tanácsot, hogy ebben a formájában utasítsa el a tervezetet. Annak örülnék, ha a döntés előtt lenne érdemi egyeztetés a települési önkormányzatokkal, erre azonban sajnos nem látjuk a készséget.

– Kik támogatják a kerület részéről a kórház ellátási színvonalát is befolyásoló döntést?

Egészségügyi reformra szükség van, ám ahogy ezt a jelenlegi egészségügyi kormányzat menedzseli, az értelmetlen és megvalósíthatatlan. Ezt az óbudai frakciók többsége is így látja pártállástól függetlenül, ezért azt kell, hogy mondjam, hogy a Margit kórház ellátási színvonalának megőrzése a politikán felül álló közös ügyünk lett.